TÜRKİYE'NİN İLK SEKTÖREL HABER PORTALI

Kreatif oyun pazarlama fikirleriyle global yolculuğunu sürdürüyor

Türkiye’nin en büyük iş gücüne sahip oyun ajansı Publishme; içerik üreticisi yönetimi, canlı yayın operasyonları, lokalizasyon, event, turnuva ve lig yönetiminde 360 derece kreatif pazarlama fikirleri sunuyor. Şirket, oyun ekosisteminde her zaman ürettiği alternatif çözümleri espor, metaverse ve NFT ile yeni bir boyuta taşıyacak.


 
Oyun dünyasındaki yolculuğuna 2019’da başlayan Publishme, iki yıl gibi kısa bir sürede Hindistan’ın borsaya kote olan ilk oyun firması Nazara Teknoloji’den yatırım alarak, global bir nitelik kazandı. Türkiye’nin yanı sıra Orta Doğu ve Kuzey Afrika ülkelerinden oluşan MENA bölgesini kapsayan faaliyet alanında, her biri 'oyuncu' olan 35 kişilik bir ekiple çalışmalarını sürdürüyor. Türkiye’de ve dünyada hızlı bir büyüme içinde olan ve gelecekte de yüksek bir büyüme potansiyeli taşıyan oyun dünyasındaki gelişmeleri, Publishme MENAT Genel Müdürü Kerem Emre Akarlar'dan dinledik.
 
HER ZAMAN ALTERNATİF ÜRETEN TAKIM 'OYUNCU'LARI
 
Publishme’nin faaliyet geçmişi ve kurumsal dönüm noktaları hakkında bilgi verir misiniz?
 
Publishme Global, yolculuğuna 2019 yılında 7 kişilik bir ekiple başladı. 2021 ortasında yaklaşık 25 oyun firması ve 100’den fazla markayla proje gerçekleştirip son çeyrekte Hindistan’ın borsaya açılmış ilk oyun firması olan Nazara Teknoloji tarafından yatırım alarak merkezini Dubai’ye taşıdı. Şimdi hem Türkiye hem de MENA bölgesinde toplamda 35 kişilik profesyonel bir ekiple faaliyetlerini sürdürüyor diyebiliriz.
 
Publishme’nin fark yaratan özellikleri neler?
 
Fark yaratan en büyük özelliğimiz kendimizi tanımlarken performans odaklı, müşterisine özel projeler üreten, stratejiyi her zaman temele alan ve “Hayır” demek yerine “Alternatif çözümlerimiz var!” diyen bir ajans olmamız. Bunun yanı sıra ekibimizdeki herkesin “oyuncu” olması olmazsa olmazlarımızdan. Her projemizi oyuncuların gözünden değerlendirebiliyor, onlara bir faydası olup olmadığını kritik edebiliyor, sonuçlarını öngörebiliyoruz.
 
Oyuncular diğer hedef kitlelerden çok farklı. Gerçekleri söylemekten çekinmeyen, eleştirel bakabilen bir kitle. Bunu hep aklımızda tutuyoruz. Son olarak marka adımızda da yer alan “global” ibaresi. Nazara’nın gerçekleştirmiş olduğu yatırım sonrasında sahip olduğumuz lokal ve global pazar bilgimizi, sahadaki erişim gücümüzü çok daha geniş bir coğrafyada hayata geçirebiliyoruz.
 
METAVERSE VE NFT İLE BİRLİKTE YENİ KREATİF FİKİRLER
 
Sektörel konumunuz, ürün, hizmet ve çözümlerinizden bahseder misiniz?
 
Oyun şirketlerinin, yayıncıların ve markaların ihtiyaçlarını karşılamaya odaklanan tam hizmet oyun pazarlama ajansı olarak kendimizi konumlandırıyoruz. 360 derece kreatif pazarlama fikirleri çıkaran ve çıkardığı fikirleri opere eden 35 kişilik bir ekibiz. Türkiye’nin en büyük iş gücüne sahip oyun ajansı olarak içerik üreticisi yönetimi, canlı yayın operasyonları, lokalizasyon, online ve offline eventler, turnuva ve lig yönetimi gibi birçok hizmet veriyoruz.
 
2022’de oyun sektörüne yön verecek trendleri, NFT, metaverse gibi kavramların hayatımızda nasıl yer alacağını değerlendirir misiniz?
 
2021’in en fazla aranan kelimeleri arasında olmasa da en fazla merak edilen kelimeler sanırım metaverse ve NFT’dir. Peki, nedir bu metaverse ve NFT? Blockchain teknolojisinin bir ürünü olan NFT, değiştirilmesi mümkün olmayan dijital varlığın tanımının İngilizce kısaltması. (Non-fungible token) Yani bir NFT sahibiyseniz, eşsiz bir şeye sahipsiniz.
 
Peki, fiziksel özel bir şey olmadığı ve şu anlık hiç bir işe yaramadığı halde bu JPEG’ler neden bu kadar değerli? Başlıca sebebi NFT’lerin metaverse’de kullanılacak ve değer kazanacak olması. Peki nasıl kullanacağız? Metaverse, özel gözlük ve giysilerle deneyimleyebileceğimiz bir sanal evren. Matrix filmlerini çoğumuz izlemişizdir; tıpkı onun gibi. NFT’ler de bu evrende bizim giysilerimiz, avatarlarımız, sanal evimizdeki dekorasyonlarımız, arabamız, ofisimiz olacak.
 
Nereden mi biliyoruz? Sandbox, Decentraland, Blokutopia, Sensorium gibi projelerden. Olur mu öyle şey demeyin, Nike bugün kendi metaverse evrenini tasarlamak için milyonlarca dolara oyun stüdyosu alıyor, Roblox gibi oyunlarla iş birliği yapıyor, Snopp Dog, 50 Cent gibi ünlüler bu evrende milyonlarca dolar para verip pixel üzerinden arsa alıyor. Diyeceğim o ki; 2022’de metaverse ve NFT’yi hayatımızda ve oyun dünyasında daha çok duyacağız.
 
LOKALİZE DENEYIM VE ESPOR YATIRIMLARI
 
Türkiye'de espor ekosistemi ve markaların bu ekosisteme girişleri için değerlendirmeniz nasıl?
 
2021 itibariyle dünya genelinde 474 milyon kişilik baza ulaşan, 2024’te 1.6 milyon dolarlık gelire ulaşması beklenen kocaman bir alan espor. Türkiye’de de büyüme yüzdesi globalle aynı oranda. Türkiye’deki espor gelişmelerine baktığımızda yeni kurulan takımlar, takımların globaldeki başarıları, markaların sponsorluk yatırımları ve çok daha fazlasını geçtiğimiz yıllarda gördük. 2022’de de bu yatırımların büyümesini keyifle izleyeceğiz.
 
Marka tarafında bir ayrım yapmamız gerekirse, endemik markalar dediğimiz, oyun ekosistemi içinde oyuncuları hedefleyerek iletişim yapan firmaların espor yatırımlarının artarak ilerleyeceğini göreceğiz. Bunun en güzel örneklerinden bir tanesi Monster Notebook’la birlikte 2021’de hayata geçirdiğimiz Monsters Reloaded 2021 Turnuvası. 6 ay süren ve oyuncular için yepyeni bir deneyim yaşatan bu turnuvada on binlerce gence ulaştık. Yine aynı şekilde ASUS, Schneider Electric gibi markalar hem turnuvalarla hem de farklı iş birlikleri ile birlikte espor sahnesinde yerlerini almaya devam edecek.
 
Diğer taraftan direkt olarak oyuncular için ürün üretmeyen, nonendemik olarak adlandırdığımız markalar da espor takımı sponsorluğu gibi farklı iş birlikleri ile karşımıza çıkmaya devam edecek. Papara’nın Super Massive espor takımına sponsor olması, Eternal Fire gibi yepyeni bir espor takımının hem Türkiye’de hem de dünya çapında büyük ilgi toplaması markalar için espor alanında daha fazla imkan sağlıyor olacak.
 
Oyunculara lokalize bir deneyim sunmanın önemini ve oyun şirketleri için önerilerinizi aktarır mısınız?
 
Dünyanın neresinde olursanız olun ilk olarak kendi dilinizde bir içerik tüketmek, bundan faydalanmak istiyorsunuz. Bu kullanıcının en temel ihtiyaçlarından bir tanesi. Her ne kadar İngilizce artık günümüzde en evrensel dil olsa da özellikle oyun şirketlerinin son dönemde oyunlarını birden fazla dilde sunduğunu görüyoruz. Bunun temel sebeplerinden bir tanesi oyunlarının daha geniş kitlelere yayılmasını sağlamak.
 
Daha önce hatırlarsanız, Rockstar Games’in oyunu olan GTA için Türkçe yama yapılmıştı. Dünya çapında bu kadar çok oynanan bir oyunun Türkçe metinlere sahip olmaması topluluğun kendi içeriğini üretmesine dahi neden olabiliyor. Ne olursa olsun günün sonunda temel beklenti keyif aldıkları bir oyunu çok daha üst seviye bir keyifle taçlandırabilmek: kendi dil ve kültürlerine uygun içerikleri görerek oynayabilmek.
 
Ancak burada önemli bir konunun altını çizmek istiyorum. Lokalizasyon dediğimiz çalışma yalnızca oyun içindeki metinlerin ya da menülerin başka bir dile çevrilmesi değil aynı zamanda söylemlerin, deyimlerin ve hatta atasözlerinin bu yapı içinde kullanılması, aynı şekilde dublajının buna uygun yapılması, fiyatlandırma çalışmasının da lokalize edilmesi. Yani tam anlamıyla bir bütünden bahsediyoruz.  Bu nedenle çalıştığımız oyun firmalarına sadece pazarlama projeleri değil yerelleştirme projeleri de üretiyor, oyunun daha fazla oyuncuya ulaşması için bunun önemini sürekli anlatıyoruz.
Amgen ve Gensenta’dan çok yönlü sosyal etki yaklaşımı
Walther Kranz iletişimin yeni evreninde markaların partneri olacak
Türk vatandaşlığı almak isteyenler dövizlerini Merkez Bankasına satacak
UCB Pharma ilacın şifa gücünü hastalar ve doğa için kullanıyor
Ömer Koç: Dijital ve yeşil dönüşüm birbirini tetikliyor
TURKOVAC yaygın kullanım aşamasına geldi
Zorlu Enerji, ESG performansında 4. oldu
Samsung’tan akıllı ev çözümü “Home Hub”
Migros'tan Mia ile sanal influencer uygulaması
1000 Çiftçi 1000 Bereket ile sürdürülebilir verimli tarım
Perakende satış hacminde yüzde 16,3 artış
Apple piyasa değeri 3 trilyon doları aşan ilk şirket
ING, "Para Mevzuları"nda iki yeni video serisi
eOfis müşterilerinin 2022’de yurt dışında da ofisleri olacak
Otomobillerde ÖTV oranlarına esas yeni matrah limitleri belirlendi
Bankacılıkta aktif büyüklüğü 9 trilyona ulaştı
Teknopark İstanbul ABD’deki CES’te kendi bünyesinden çıkan girişimcilerle yer alacak
Alternatif Bank’ın dış ticaret performansına ödül
Şekerbank, FMO’dan 30 milyon avro kredi sağladı
İSTİB Başkanı Kopuz: "Tarım 4.0 bugünün kaçınılmaz teknolojisidir"
GittiGidiyor'dan STK'lara destek için indirim
Dijital Dünyanın Yükselen Değeri Infinidium Technologies
Ülker uluslararası ESG başarısını yukarı taşıdı
Makine ihracatçılarının 2022 beklentileri yüksek
Finansal ihtiyaçlara 'Hiperaktif' çözüm